Wijknetwerken > Amsterdam oost > Netwerken > Undercoveractie hulp bij huishouden

Undercoveractie hulp bij huishouden

31 januari 2019

Directeur Zonzorg neemt zelf stofzuiger in handen

Met verschillende partijen in de Alliantie Wijkzorg Oost, is Zonzorg toch wel de meest opvallende Alliantiepartner. Een kleine pionier tussen grote partijen, die niet terugdeinst voor een potje out-of-the-box denken en doen. Zeker wanneer het gaat om vraagstukken als personeelstekort in de Hulp bij Huishouden. Zo besloot Jerry Tertaas, eigenaar/directeur van Zonzorg, zelf de stofzuiger in handen te nemen. Het directiepak werd ingeruild voor spijkerbroek en gympen. Onaangekondigd als invalkracht, ging hij schoonmaken bij zijn eigen cliënten. “Bent u een vakantiekracht of in vaste dienst”? kreeg hij te horen. Of een telefoontje van een dochter die verbaasd was dat er een vreemde man kwam schoonmaken in plaats van een vrouw. Kenmerkend voor de zomermaanden; krapte in het personeelsrooster. Hierdoor kon de undercover boss soms maar twee uur schoonmaken in plaats van de vier geïndiceerde uren. Jerry Tertaas: “Dan stelde ik de cliënt de vraag ‘maar was het schoon’? Uiteindelijk moet dat het resultaat zijn natuurlijk.”

“De undercoveractie was een beetje uit nood geboren, gaat Jerry verder. “Zomers is het heel lastig om de personeelsroosters rond te krijgen. Maar zo hebben we zelf ervaren wat er zoal speelt in de wijk. Bij sommige cliënten is het thuis om door een ringetje te halen zo netjes. Bij weer een ander is het minder schoon. Maar zij waren zo blij dat er even iemand komt ook voor een praatje.”Zo werd hij dus geconfronteerd met het feit dat hij ‘maar’ twee uur had schoongemaakt. “Kijk, ik had daar natuurlijk twee uur kunnen gaan koffiedrinken, maar dat is toch echt niet de bedoeling van hulp bij huishouden.

”Sowieso een actuele ontwikkeling, de teruggang van de uren en minuten in de huishoudelijke hulp. Jerry legt uit: “Steeds meer gemeenten gaan over op meer resultaatgericht werken, waarbij minder ruimte overblijft voor het sociale aspect. Hoewel ik van mening ben dat meer resultaat gericht werken nodig is om het sociale stelsel in tact te houden, mogen we ook de behoeften van de client niet uit het oog verliezen. Het signaleren van eenzaamheid en lichamelijke en/of geestelijke achteruitgang, is een niet te onderschatten onderdeel van Hulp bij Huishouden” Stelt hij.

Tussen organisaties als Civic Amsterdam, Dynamo, HVO-Querido, Philadelphia, MEE Amstel en Zaan en ZGAO, weet Zonzorg zich goed te profileren binnen de Alliantie in Amsterdam Oost. In het landschap van deze grotere zorgpartijen moet je van ondernemen houden en een beetje freewheelen. Directeur van Zonzorg over samenwerkingssucces van de Alliantie: “Elke partij krijgt zicht op wat een andere partij doet. Ik wist bijvoorbeeld niets van welzijnsorganisaties, maar nu wel. Hierdoor hoeven we de client niet af te wijzen wanneer we een (zorg)vraag niet zelf kunnen invullen. We verwijzen door naar de juiste instantie.“

Beschikbaarheidsmatrix

Hij geeft nog een mooi voorbeeld van de kruisbestuiving binnen de Alliantie: “Dynamo houdt zich bezig met bv. schuldsanering, iets wat bedoeld is voor cliënten. Maar ik heb hier ook veel aan gehad voor mijn eigen medewerkers die soms in de problemen zaten.”aldus Tertaas. Stedelijk zoekt Zonzorg ook de samenwerking op. “Er bestaat nu zoiets als een “beschikbaarheids-matrix” vervolgt hij. Dit is een tool die ervoor zorgt dat we met alle huishoudelijke hulp organisaties onderling snel de juiste zorg kunnen leveren. Iemand van de gemeente houdt de matrix bij. Je kunt als organisatie aangeven of je op dat moment wel of geen zorg kunt bieden in een bepaalde postcode. In de matrix kun je dan snel zien welke organisatie ruimte heeft. Dit voorkomt wachtlijsten”. De samenwerking die Zonzorg heeft met Zorggroep Amsterdam Oost, resulteert in een deskundigheidsbevordering bij zijn medewerkers. “ Ik heb ZGAO gevraagd een cursus vroegsignalering dementie te geven aan mijn medewerkers. Het resultaat hiervan was dat de medewerkers beter de problemen kunnen signaleren en hoe hiermee om te gaan. Maar het geeft hen ook extra waardering.” ” Aldus Jerry Tertaas.

Door: Reny van den Broek

 

Deze website maakt gebruik van cookies om website verkeer te analyseren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website en klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten