“Heeft u eerder Hulp bij Huishouden gehad”? Vraagt Charmain geïnteresseerd, terwijl ze driftig op een blocnote schrijft dat op haar schoot rust. Midden in de kleine woonkamer staat een eettafel. Hier zitten de twee zussen van mevrouw gezellig met elkaar te kwebbelen. Op het gasfornuis pruttelt een pannentje en de geur van Roti komt ons tegemoet. We zijn op pad met Charmain Rijnsburger, intaker bij het Algemeen Thuiszorg Bureau. In dit geval zijn we op huisbezoek bij een client in Amsterdam Oost die huishoudelijke hulp heeft aangevraagd.
“Ik ben gevallen en kan wel wat huishoudelijke hulp gebruiken,” vertelt mevrouw met haar arm in het gips. “Kunt u nog wel stoffen en opruimen”? Charmain neemt het afsprakenoverzicht door en vinkt aan wat er schoongemaakt moet worden. Boven het leren hoekbankstel hangt een ingelijste spreuk aan de wand: “Vertrouw niemand uw geheimen, veel minder uw gedachten. Want hij of zij die u vrienden noemt, kunnen u morgen verraden of verachten”. Ik vraag haar waar ze tegenaan loopt in haar werk; “Waar ik vaak tegen aan loop, is dat je een client maar tot een bepaalde hoogte kunt helpen. Je kunt niet alle problemen en of zorgen bij een client weg halen.” aldus Charmaine. Kun je vertellen wat jouw rol is binnen het netwerk van de wijkzorg en wat volgens jou de meerwaarde is van wijkzorg? “Ik organiseer de wijktafel van de Transvaalbuurt, gaat ze verder. Hier heb ik veel mensen leren kennen waardoor je je cliënten sneller kunt helpen. Wij krijgen bij een intake veel informatie over een client. Bijvoorbeeld wat zij wel en niet kunnen en wat voor voorzieningen zij momenteel nodig hebben. Wij kunnen de cliënten vervolgens aanmelden bij collega’s die ik ken via de wijktafels. De meerwaarde van de wijkzorg is voor mij persoonlijk de snelle communicatie.”
We krijgen een kopje thee aangeboden van de client en Charmain legt uit hoe de aanvraag Hulp bij Huishouden in zijn werk gaat. “Ik heb een keer eerder hulp bij huishouden gehad hoor, “vertelt mevrouw. “Daarna heb ik het weer een poosje weer zelf gedaan, maar nu lukt het me niet meer met een gebroken arm.” Charmain verzorgt de aanvraag van de voorziening Hulp bij Huishouden en plant de medewerkers vervolgens op postcode in. Haar functie is veelzijdig legt ze uit: “Soms ben in intaker, en dan weer heb ik de rol van planner. Maar ook voer ik de sollicitatiegesprekken met de huishoudelijk medewerkers,” aldus de voormalig juridisch medewerkster die sinds 2014 in dienst is bij AZTB.
Naast de bank staat een vierkant aquarium. Er zwemmen wat bleke vissen tussen maar ze zijn gezegend met een aantal mooie aquariumplanten en schoon water. “Heeft u verder nog huisdieren?” vervolgt Charmain haar intake. “Deze zaken zijn belangrijk om te weten, want er kunnen medewerkers allergisch zijn voor huisdieren. Zij worden dan niet ingepland op dit adres.” Het Algemeen Thuiszorg Bureau heeft een kantoor in Diemen, Zoetermeer, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Ouderkerk aan de Amstel”, vertelt Charmain. “Wat ik persoonlijk zo leuk vind aan mijn werk, zijn de huisbezoeken”. Ik vraag haar naar een van haar leukste herinneringen; “Ik kwam ooit op huisbezoek bij een mijnheer met als hobby orgelspelen. Ik kreeg een hele demonstratie van hoe de orgel werkte, in alle geuren en kleuren.” Ze schiet in de lach als ze erover vertelt. Terug naar de intake, “Wanneer komt er iemand?”vraagt de cliënte, die haar gebroken arm in een andere positie legt. Aan haar voeten draagt ze dierenpantoffels met grote oren. “ik denk dat we met een week of twee wel iemand kunnen inzetten hoor, antwoordt Charmain vriendelijk, terwijl ze haar kladblok dichtvouwt en het intakeformulier opbergt in haar map. Cliënte is zichtbaar blij met dit nieuws. Charmain gaat door naar haar volgende intake, het regent pijpenstelen op de Dappermarkt waar we afscheid nemen.
Door: Reny van den Broek